Nr ORCID: 0000-0002-7264-4943
ORCID
USOS
Academia.edu
Badania naukowe dr Drabarczyka lokują się na styku historii sztuki i refleksji teoretycznej. Interesuje go wzajemne oddziaływanie sztuki i kategorii, takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum, czy niesamowite. Podąża za przemianami sztuki pod wpływem wybranych idei, ale także przekształceniami, zniekształceniami, rewizjami, jakim idee te ulegają w realizacjach artystycznych. Ponadto interesuje go długie trwanie romantycznego imaginarium, widmowe instytucje powoływane do życia przez artystki i artystów, alternatywne historie sztuki. Przyjęta przez niego metoda badawcza wpisuje się w tradycję hermeneutyczną. Uczestniczy jako wykonawca w grancie NPRH „Materiały do korpusu portretu staropolskiego”, moduł „Dziedzictwo narodowe”, 2017, Numer: 11H 17 0023 85.
Swoje badania prezentuje podczas konferencji krajowych, m. in.:
Gorączka i popiół. O Muzeum Sztuki Zdeponowanej Roberta Kuśmirowskiego, IX Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne, Zakopane 5-8 XII 2019
„Zielnik” na kraterze. Kilka spojrzeń na krajobraz skażony, seminarium „Opowiedzieć / ślady”, Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, 7-8 listopada 2019
Czas wołających na puszczy. Słów kilka o prorokach i heretykach abstrakcji, Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Przyszłość proroctwa”, 22-23 listopada 2019, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
E-cheiropoieton: o sztuce sztucznej inteligencji, Seminarium antropologiczne 2018/2019, w Zakładzie Teorii i Antropologii Kultury IEiAK UJ, z cyklu: „Cyfrowy świat. Antropologia i technologia”, luty 2019.
Kto słaby, podąża za życiem [O sztuce Koji Kamojiego], VIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne, Zakopane 1-9 XII 2018
Historia szaleństwa w dobie kuratoringu. Wokół wystaw „Palindrom” oraz „AB/ramowi/Ce”, kuratorowanych przez Roberta Kuśmirowskiego; Seminarium Metodologiczne Stowarzyszenia Historyków Sztuki „Artysta/Kurator”; Nieborów, 29 XI – 1 XII 2018
Gorączka i popiół. O Muzeum Sztuki Zdeponowanej Roberta Kuśmirowskiego, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2020/1-2 (329), s. 85-91.
Historia szaleństwa w dobie kuratoringu. Wokół wystaw kuratorowanych przez Roberta Kuśmirowskiego, [w:] „Artysta/Kurator. Studia z metodologii historii sztuki”, Warszawa 2019, s. 189-201.
Oscylacje w mroku. Między niesamowitym a wzniosłym, „Teksty Drugie – teoria literatury / krytyka / interpretacja”, Warszawa, 4/2019, s. 199-216.
Kto słaby, podąża za życiem, „Konteksty: Polska Sztuka Ludowa”, nr 3 (326)/2019, s. 70-76.
Na miękkim kamieniu, „Fraza. Poezja, proza, esej”, nr 1 (99) 2018, s. 248.
Paranoja kontrolowana? Historia sztuki przegląda się w apokryfie Jakuba Woynarowskiego, materiały Seminarium Metodologiczne Stowarzyszenia Historyków Sztuki „Sztuka Przeciwko Historii Sztuki, Warszawa 2017, s. 211.
Auto-portret z kraksą, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2017/1-2 (316/317), s. 220.
Wzniosłość. Reaktywacja, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2016/1 (312). s. 141.
Pejzaż z wzniosłością w tle, Publikacja towarzysząca wystawie „Mocne stąpanie po ziemi”, BWA Katowice 2015, s. 58.
Virgen Alada y los Santos Angélicos en la iconografía del arte colonial latinoamericano, razem z Ewą Joanną Kubiak [w:] „Los ángeles en el arte. «A la sombra de tus alas»”, red. María Cristina Valerdi Nochebuena, Ewa Joanna Kubiak, Puebla 2014, s.137.
Nr ORCID: 0000-0001-9486-961X
ORCID
PBN
USOS
Academia.edu
Sztuka dawna dotycząca w szczególności interpretacji funkcjonalnej i znaczeniowej dzieła sztuki, ikonologii wnętrz sakralnych oraz ikonografii chrześcijańskiej, a także sztuki cysterskiej. Jest autorem projektu badawczego złożonego na konkurs Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pod nazwą “Srebrne wota, srebrne sukienki i korony wotywne w sanktuariach diecezji płockiej: Czerwińsku, Grudusku, Koziebrodach, Oborach, Popowie, Przasnyszu, Ratowie, Sierpcu, Skępem, Smardzewie, Żurominie”.
Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki
- Ars cisterciensis. Kościół cysterski w średniowieczu – wyposażenie i wystrój, Warszawa 2016.
- Czerwińsk, Warszawa 2012.
- Ars eucharistica. Idee, miejsca i formy towarzyszące przechowywaniu eucharystii w sztuce wchesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Warszawa 2000.
- Lenda novi aevi. Nowożytne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania, J. Nowiński, Ląd-Poznań-Warszawa 2019.
- B. Kaczorowski, Dziedzictwo wiary. Katedry w Polsce, Bielsko-Biała 2016.
- Lenda medii aevi. Średniowieczne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania, Ląd-Poznań-Warszawa 2015.
- Curiositá – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju, Warszawa 2013, (razem z Anną S. Czyż).
- Salezjanie w Lądzie 1921–2011, Warszawa-Ląd 2011, ISBN (redakcja naukowa i fotoedycja książki).
- Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani w 65. rocznicę urodzin i 40-lecie pracy dydaktycznej, Warszawa 2011, (razem z Anną S. Czyż i Martą Wiraszką).
- W kształcie bazyliki starochrześcijańskiej rzymskiej – Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego, budowa, wystrój i wyposażenie, w: Stulecie parafii Najświętszego Serca Jezusowego w Warszawie-Pradze 1919-2019, J. Pietrzykowski, Warszawa 2020, s. 35-90.
- Lenda antiquissimum ac primarium cenobium, Domus Sapientiae – opata Mikołaja Antoniego Łukomskiego idea nowożytnego opactwa w Lądzie, w: Lenda novi aevi. Nowożytne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania, red. J. Nowiński, Ląd-Poznań-Warszawa 2019, s. 184-204.
- Obrazy Szymona Czechowicza i malarza z kręgu jego warsztatu w Czerwińsku; fundacje opata Mateusza Kraszewskiego, artykuł w druku w: „Biuletyn Historii Sztuki” 2018, nr 2.
- Cztery wczesne wizerunki Chrystusa Miłosiernego: rysunek S. Kreduszyńskiego, fresk Felicjana Szczęsnego Kowarskiego w Hołubli, obrazy Henryka Uziembły w Lądzie i Jana Wałacha w Czerwińsku, „Artifex Novus” 2017, nr 1.
- Tryptyk z Lądu, w: Lenda medii aevi. Średniowieczne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania, red. J. Nowiński przy współpracy P. Mrozowskiego, Ląd-Poznań-Warszawa 2015, s. 126-139.
- „Tabula memorialis z Lądu” – oryginalny przykład pamięci o zmarłych i dokumentacji historii w cysterskim opactwie w pierwszej połowie XVIII wieku, w: Nie wszystek umrę, pamięć o zmarłych w kulturze staropolskiej, red. A. Jankowski, A. Klonder, Bydgoszcz 2015, s. 216-231.
- Siedemnastowieczna polichromia kaplicy nowicjatu karmelitanek bosych w dawnym Pałacu Kazanowskich w Warszawie, „Biuletyn Historii Sztuki” 2015, nr 1, s. 67-82
- Ewolucja formy chrzcielnicy i zabezpieczenie miejsca celebracji sakramentu chrztu efektem rosnącego znaczenia wody chrzcielnej i jej wykradania do praktyk magicznych, w: Teologia i liturgia chrztu od starożytności chrześcijańskiej do czasów nowożytnych, red. A. M. Wyrwa, J. Górecki, Poznań 2015, s. 107-136
- Tkanina herbowa z Lądu i zespól trzynastowiecznych tkanin dekorujących relikwie Undecim Milium Virginum w ołtarzu św. Urszuli w Lądzie, (razem z P. Mrozowskim), w: Lenda medii aevi. Średniowieczne zabytki dawnego opactwa w Lądzie – nowe odkrycia, najnowsze badania, red. J. Nowiński przy współpracy P. Mrozowskiego, Ląd-Poznań-Warszawa 2015, s. 64-87.
- Agnusków zapomniana moc, sława i piękno – rzecz o papieskim Agnus Dei, „Seminare” 2011, t. 30, s. 245-267.
- Malowidła Łukasza Raedtke, freskanta 1. poł. XVIII w., w pocysterskim kościele w Lądzie nad Wartą, „Biuletyn Historii Sztuki” 2010, nr 1-2, s. 149-171.
- Relikwie Undecim Milium Virginum w pocysterskim kościele w Lądzie nad Wartą i dedykowany im ołtarz-relikwiarz Św. Urszuli, „Seminare” 2010, t. 28, s. 253-272.
- Nagrobek opata-mecenasa Mikołaja Antoniego Łukomskiego w pocysterskim kościele w Lądzie nad Wartą, „Biuletyn Historii Sztuki” 2008, nr 3-4, s. 385-406.